Ko艂o Teatralno – Muzyczne

Teatr towarzyszy cz艂owiekowi od wiek贸w, spe艂niaj膮c najr贸偶niejsze role 鈥 by艂 zwi膮zany z religi膮, pr贸bowa艂 odpowiedzie膰 na pytanie, kim jest cz艂owiek i jakie nami臋tno艣ci nim targaj膮, przypomina艂 o konieczno艣ci walki o niepodleg艂o艣膰, ale tak偶e bawi艂 i pozwala艂 zapomnie膰 o troskach dnia codziennego. Czym zatem by艂 teatr? Czy to miejsce kultu religijnego, rozrywki,聽聽 czy 鈥炁泈i膮tynia sztuki鈥, jak stwierdzi艂 Stanis艂aw Wyspia艅ski w 鈥濿yzwoleniu鈥.

O jego randze 艣wiadczy chocia偶by fakt, 偶e ka偶da chyba epoka stworzy艂a w艂asn膮 koncepcj臋 dramatu, a co za tym idzie w艂asn膮 wizj臋 teatru, cz臋sto wizj臋, w kt贸rej pobrzmiewa艂y s艂owa wypowiedziane w wierszu 鈥濱 ci膮gle widz臋 ich twarze鈥 przez S. Wyspia艅skiego: 鈥濼eatr m贸j widz臋 ogromny,/ wielkie powietrzne przestrzenie鈥.

聽聽聽聽聽聽聽聽 Mimo wielkiego znaczenia teatru wsp贸艂cze艣nie mo偶na zauwa偶y膰 kryzys tej instytucji, zw艂aszcza w艣r贸d ludzi m艂odych wywodz膮cych si臋 ze 艣rodowiska wiejskiego. Sk艂ada si臋 na to wiele czynnik贸w, spo艣r贸d kt贸rych do najwa偶niejszych zaliczy膰 mo偶emy brak wyniesionego z domu nawyku korzystania z tego 艣rodka przekazu, brak 艣rodk贸w finansowych czy oddalenie teatru od miejsca zamieszkania.

Zmiany聽聽 istniej膮cego聽聽 stanu rzeczy nie u艂atwia fakt, 偶e聽聽 edukacji聽聽 teatralnej w programie nauczania j臋zyka polskiego nie po艣wi臋cono zbyt wiele miejsca. Zdecydowanie zbyt ma艂o, zw艂aszcza dla zaj臋膰, kt贸re pozwala艂yby uczniowi wcieli膰 si臋 w rol臋 re偶ysera, scenarzysty czy aktora.

聽聽聽聽聽聽聽聽 Wychodz膮c naprzeciw oczekiwaniom uczni贸w, opracowa艂y艣my plan k贸艂ka zainteresowa艅 prowadzonego pod k膮tem edukacji artystycznej i teatralnej. W planie tym znalaz艂y si臋 tematy, kt贸re umo偶liwi膮 uczniowi pog艂臋bienie wiadomo艣ci z kultury, historii sztuki, historii i teorii teatru, ale co wa偶niejsze pozwol膮 podj膮膰 praktyczne dzia艂ania, dzi臋ki kt贸rym b臋dzie on m贸g艂 wcieli膰 si臋 w r贸偶ne role, przyjrze膰 sztuce od kuchni. Tematyka spotka艅 opracowana jest w taki spos贸b, by ucze艅 mia艂 mo偶liwo艣膰 rozwijania聽聽 swych聽聽 zainteresowa艅, ale聽聽 tak偶e聽聽 umia艂 wyrazi膰 w艂asne聽聽 zdanie w聽聽 spos贸b聽聽 kulturalny, potrafi艂聽聽 wsp贸艂dzia艂a膰聽聽 w聽聽聽聽 zespole, by艂聽聽 kreatywny i odpowiedzialny za swe dzia艂ania. 鈥瀂abawa w teatr鈥 z pewno艣ci膮 b臋dzie w tym pomocna.

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Mgr Urszula Zaremba

聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽聽 Mgr Agata Kosiorowska